Het doel van de Basis Opleiding is om je een echte Yogabeoefenaar(ster) / Yogi(ni) te laten worden, herkenbaar aan een open hart Chakra. De warmte die dan je hart straalt is daarbij voelbaar. Dit maakt de weg vrij voor je verdere ontwikkeling op mentaal en spiritueel niveau.

Het doel van de gehele Docentenopleiding (drie jaar) is je vaardigheid en bekwaamheid bij te brengen op de enige geldige, oeroude, traditionele manier, zodat je de tools hebt om Verlichting en Zelfrealisatie te bereiken, waardoor je een echte Guru of Yogadocent/e kunt worden. De focus in de lessen ligt op de beoefening, dus geen didactiek, overhoringen en scripties. Je aantrekkingskracht naar verinnerlijking en je ervaring hierin maakt dat je je weg kan vinden in het les geven. Lesgeven hoeft niet, het gebeurd vaak wel.

In klein groepsverband zal je op persoonlijke wijze les krijgen. Klik hier om te lezen voor wie deze opleiding is.

When the mind is clear empty of memories and knowledge, things are seen exactly as they are.

Patanjali

Lesinhoud eerste jaar / basisjaar:


Steeds meer het energie gevende ervaren, binnen de beoefening, zal je helpen om uiteindelijk tot de zogeheten flow te komen. Kijk naar het lesrooster welke oefeningen we per les behandelen.

Kijk naar het lesrooster welke oefeningen we in dit jaar behandelen. De yogales duurt 90 minuten, waarvan 65 minuten fysieke houdingen (Asana’s) en uiteindelijk in totaal 25 minuten concentratie oefeningen.

Data

  • 40 lessen van 90 minuten
  • Start donderdag 2 september 2021 om 20.30 uur
  • Tot 4 november kan je nog instromen.
  • Klik hier voor aanmelding

Uitleg

  • Welkoms/afscheid groet (Namasté):
  • Hoedanigheden (Guna’s):
  • Energielichamen (Sharira):
  • Energie werveling (Vritti):
  • Levenspad (Dharma):
  • Wet van oorzaak en gevolg (Karma):
  • Uitleg over Hatha en Raja Yoga

Bron

Klik hier voor inschrijving 

Oefeningen

  • Fysieke houding (Asana):
    • Genot en strekking (Sthira/Sukha):
  • Lager/ hoger zelf oefening:
  • Concentratieoefening (Dharana op Nada):
  • Bevrijding van de geest met de klank (Mantra) AUM :
  • Zuiveringsoefeningen (Kriya Yoga):
  • Energiehuishouding oefening (Pranayama)
  • Morele principes (Yama’s):
    • Geweldloosheid (Ahimsa)
    • Waarachtigheid (Satya)
    • Eerlijkheid (Asteya)
    • Kuisheid (Brahmacharya)
    • Niet-begeren (Aparigraha)
  • Morele idealen (Niyama’s):
    • Zuiverheid (Shaucha)
    • Tevredenheid (Santosha)
    • Soberheid (Tapah)
    • Zelf-studie (Svadhyaya)
    • Overgave (Ishvar-Pranidhan)
  • Filosofie van de Klesha’s:

Lesinhoud tweede jaar:


Doordat je de flow steeds makkelijker en eerder ervaart, is je waarnemingsvermogen sterker geworden. Je kan het spel met de energiestromingen en het onthechten leren. Je komt steeds makkelijker voorbij het gedoe van de gedachtes. Vanuit de helikopterview werkt je onderscheidingsvermogen steeds beter. Mag jij invullen wat daar het voordeel van is..

Kijk naar het lesrooster welke oefeningen we in dit jaar behandelen. De yogales duurt 90 minuten, waarvan 55 minuten fysieke houdingen (Asana’s) en uiteindelijk in totaal 35 minuten concentratie oefeningen.

Data

  • 40 lessen van 90 minuten
  • Start donderdag 2 september 2021 om 18.30 uur

Uitleg

  • Energiebeheersing (Pranayama)
  • Onthechting (Pratyahara)
  • Herkennen verschillende soorten energiewerverlingen (Vritti”s)
  • Energiezegels (Mudra)

Bron

Oefeningen

Behalve een herhaling/verdieping van het vorig jaar:

  • Het Yin-Yang model van de subtiele anatomie
  • Energiecentra (Chakra)
  • Dualiteit
  • Fonetische taal (Sanskriet)
  • Illusie (Maya)
  • Ziener/zien en het geziene
  • Verstand (Manas)
  • Intellect (Buddhi)
  • Geheugen (Citta)
  • Zintuigelijk oorgaan van de waarneming en voortbeweging (Indriya’s)
  • Grof lichaam (Sthula Sharira) en aspecten:
    • Voedsel omhulsel (Annamaya Kosha)
    • Vitaal omhulsel (Pranamaya Kosha)
  • Subtiel lichaam (Sukshma Sharira) en aspecten :
    • Mentaal omhulsel (Manomaya Kosha)
    • Astraal omhulsel (Vijnanamaya Kosha)
  • Oorzakelijk lichaam (Karana Sharira) en aspecten:
    • Zaligheid omhulsel (Anandamaya Kosha)
    • Gouden omhulsel (Hiranyamaya Kosha)

Lesinhoud derde jaar:


Doordat je het spel met de energiestromingen in de vingers begint te krijgen, maakt dat je tot steeds eerder in Hatha Yoga komt. Evenwicht tussen de zon, de Ha (mannelijk, ying) en de maan, de Tha (vrouwelijk, yang) energie. Je komt voorbij aan de dualiteit. Een nieuw speelveld wordt beschikbaar en dat zijn de Mudra’s.

Kijk naar het lesrooster welke oefeningen we in dit jaar behandelen. De yogales duurt 90 minuten, waarvan 45 minuten fysieke houdingen (Asana’s) en uiteindelijk in totaal 45 minuten concentratie oefeningen.

Data

  • 40 lessen van 90 minuten
  • Start woensdag 1 september 2021 om 20.30 uur

Uitleg

  • Meditatie (Dhyana)
  • Contemplatie (Samadhi)

Bron

Oefeningen

Behalve een herhaling/verdieping van het vorig jaar:

  • Derde energiekanaal (Sushuma)
  • Bovennatuurlijke innerlijke kracht (Kundalini)
  • Ego (Ahamkara)
  • Ziel (Atman)
  • Rad van geboorte en wedergeboorte (Samsara)
  • Ervaring en/of plezier (Bhoga)
  • Uitleg vier hoofd yogavormen
  • Geluid (Sabda), kennis (Jnana) en essentie (Artha)
  • Energiecentra (Chakra’s):
    • Voorhoofd (Ajna Chakra)
    • Stuit (Muladhara Chakra)
    • Heiligbeen (Svadisthana Chakra)
    • Navel (Manipura Chakra)
    • Hart (Anahata Chakra)
    • Keel (Vishuddi Chakra)
    • Kruin (Sahasrara Chakra)

Lesinhoud vierde jaar:


Vanuit een zeer stevige concentratie en meditatie kom je in de subtiele wereld van het contempleren (Samadhi). Je energiedoorstroming gaat inmiddels zo snel dat je jezelf hiermee nog grondiger kan zuiveren. Vaker en langer leven vanuit je intuïtie is het gevolg.

Kijk naar het lesrooster welke oefeningen we in dit jaar behandelen. De yogales duurt 90 minuten, waarvan 35 minuten fysieke houdingen (Asana’s) en uiteindelijk in totaal 55 minuten concentratie oefeningen.

Data

  • 40 lessen van 90 minuten
  • Start woensdag 1 september 2021 om 18.30 uur

Uitleg

  • Concentratie, meditatie en contemplatie tegelijkertijd (Samyama)

Bron

Oefeningen

Behalve een herhaling/verdieping van het vorig jaar:

  • Zelfrealisatie
  • Verlichting
  • Bevrijding
  • Vedanta vs Tantra
  • Het aller hoogste (Brahman)
  • Staat van zijn waar je niet meer hoeft terug te komen (Moksha)
  • Boven natuurlijke gaves (Siddhi’s)
  • Ontstaan van de fysieke werkelijkheid (Genesis)
  • Innerlijk orgaan (Anthakarana) en zijn vier delen:
  • Communicatie met Brahman (Brahmarandra)
  • Controle over grove elementen (Bhuta’s)
  • Controle over subtiele elementen (Tanmatra’s)
  • Controle over zintuigen (Jnanendriya’s)
  • Controle over motoriek (Karmendriya’s)
  • Realisatie van het Zelf (Atman)
  • Realisatie van de indrukken (Samskara’s)
  • Realisatie van het onderscheidingsvermogen (Viveka Khyati)
  • Realisatie van de essentiële aard (Svarupa Sthiti)
  • Realisatie van de dood en de wedergeboorte (Samsara)

Algemene informatie

Deze training wordt gegeven door Thijs

Voor 40 lessen van 90 minuten hanteren we de volgende tarieven:

– 10 termijnen van 60,- euro

– 6 termijnen van 99,- euro

– In 1 keer 575,- euro

Kennismakingsgesprek is vrijblijvend.

Klik hier voor inschrijving 

Kijk ook naar onze workshops en cursussen wat je verder kan helpen in je yogaontwikkeling.

Feest en vakantiedata yogajaar 2020/2021:

  • herfstvakantie – les
  • kerst – geen les
  • voorjaarsvakantie – les
  • pasen – les
  • meivakantie – geen les
  • hemelvaart – les
  • pinksteren – les

Voorbereiding


  • Volg voor succesvolle yogabeoefening zoveel mogelijk lessen, minimaal 80%.
  • Ben je verhinderd? Geef het door. Zit je in een verder jaar dan zou je de les dezelfde week of een andere week in een ander lesjaar kunnen inhalen.
  • Draag comfortabele kleding waar je gemakkelijk in kan bewegen, zoals een joggingbroek en T-shirt.
  • Draag liever geen sieraden, deze blokkeren de energie doorstroming.
  • Eet licht van tevoren, anders gaat er teveel energie naar je maag.
  • Neem pen, papier en een glimlach mee.
  • Er zijn speciale yogamatten met goede grip en andere benodigdheden.
  • De les begint op de starttijd.
  • Kom je met de auto? Parkeer deze op het erf van Centrum Meander, of indien het erf vol is langs de Rijksweg of aan de overkant van de Rijksweg op de Nachtorchis.
  • De les is op blote voeten. Dan heb je beter grip
  • De vakantiedata vind je hierboven.
  • Deelname aan de yogalessen geschiedt op eigen risico.

Ondersteuning tijdens en na


  • Doe mee met de drie gratis tips voor meer focus.
  • Alle aanwijzingen gegeven in de lessen kan je terug vinden op deze webpagina.
  • Voor specifieke informatie welke oefeningen we per les doornemen zie hierboven per jaar op het lesrooster welke dat zijn.
  • Ervaar je fysiek en/of geestelijk ongemak tijdens of na de beoefening. Je bent voorbij jezelf gegaan. Bespreek dit ongemak vroegtijdig met mij. Ik kan je tips en suggesties geven om deze in het vervolg te voorkomen.
  • Heb je een vraag over wat dan ook? Kom voor of na de les bij me langs, dan hebben we de tijd om deze te bespreken.
  • Motivatieproblemen? Geef het aan, dan kijken we hier samen naar hoe je dit het beste kan oplossen.
  • In hoeverre kom je in het lessen mee in de beoefening? Is de beoefening te uitdagend voor je? Doe het jaar opnieuw. Laat je zin in Yoga je de weg wijzen, het komt vanzelf.
  • Thuisbeoefening komt ook vanzelf. Doe het niet omdat je denkt dat het moet. Ga oefenen met andere in de groep, wissel ervaringen uit. Voor ondersteuning van de lessen en thuisbeoefening is het aanschaffen (via internet) van het boek Licht op yoga van B.K.S. Iyengar een aanrader.
  • Hetzelfde geld voor het bestuderen van het theoretisch naslagwerk. Laat je zin in Yoga je de weg wijzen.
  • Een hele mooie theoretische kapstok heb je in het gratis e-boek Subtiele Anatomie van Phillipe ‘Ajita’ Barbier.

Inschrijven en/of neem contact op