De vertaling van “Prana” is niet “adem”, maar “subtiele energie”. Voor dit doel hebben onze voorouders de wetenschap van de subtiele energie ontdekt en ontwikkeld. Subtiele energie is de intermediair tussen Manas (het denken) en het lichaam. Dus het in praktijk brengen van de wetenschap van de subtiele energie zuivert en ontwikkelt het lichaam en zijn organen, en heeft ook nog een gezond effect op Manas op de koop toe. Vandaar dat Pranayama beoefening niets te maken heeft met ademhaling. Het is in werkelijkheid een geheel aan subtiele technieken, waarbij energie (Shiva, vrouwelijk en Shakti, mannelijk) mentaal gestuurd wordt.

Zuivering

Door Pranayama beoefening hef je opstoppingen in de twee energiekanalen (Nadi’s) op, veroorzaakt door indrukken (Samskara’s). Indrukken doen we gedurende ons leven op en hebben wervelingen van energie, Vritti’s, tot gevolg. Deze energie wervelingen laten onze gedachten ontstaan. Succesvolle Pranayama beoefening schakelt deze opstoppingen uit, waardoor evenwicht tussen de mannelijke (Shakti) en vrouwelijke (Shiva) energie kan ontstaan. Hierdoor zullen je gedachtes smelten als sneeuw voor de zon. En als zodanig zijn de Pranayama oefeningen een hele mooie voorbereiding voor concentratie.

Juiste omstandigheden

Door zuivering van de energiekanalen haal je de sluiers van de duisternis weg, zodat het licht zich openbaart. Licht is niets anders dan energieën in evenwicht. Als energieën in evenwicht zijn, kun je veel effectiever concentreren. Heb je de energieën niet in evenwicht, dan is succes hebben in concentratie een enorme uitdaging. Dan kun je blijven proberen tot je een ons weegt. Het lukt niet. Het is net alsof je stroomopwaarts probeert te zwemmen. Dat is één van de redenen waarom er zo weinig mensen goed zijn op het vlak van mentale beheersing. Omdat ze de omstandigheden niet mee hebben. Beoefening daarom de Pranayama’s.

Zie je ideale voorbereiding op concentratie zo

In je yogabeoefening pak je binnen jezelf eerst het eb en vloed (Hatha Yoga) aan. Dit zijn de tegenstellingen die steeds in jou grof en subtiel lichaam spelen. Met de Asana’s neutraliseer je het, en dan pas fijner met Pranayama. In een vliegtuig zie je dat ook. Als een vliegtuig van richting wilt veranderen, dan gebruikt ’ie de grote “flaps” van zijn vleugels, en als hij fijner wil werken, dan zie je dat er ook nog kleine “flaps” zijn. Dan stuurt hij heel nauwkeurig bij met die kleine “flaps”. Dus, Asana’s is op een grove manier proberen het energetisch evenwicht te vinden. En Pranayama is op fijne wijze. Vanuit deze basis is het mogelijk om gedachten te leren bijsturen en volledig onder controle te krijgen. De Yogi(ni) verwerft de kracht van de stilte, gedachteloosheid. Om vervolgens naar de intuïtie toe te gaan en deze uiteindelijk ook te beheersen.

Kenmerken

Als de Nadi’s (energiekanalen) gezuiverd zijn, zijn er uitwendige tekenen. Er ontstaat lenigheid en levendigheid van het lichaam. Stijve lichamen worden lenig, zonder dat je nog dagelijks je Asana’s moet oefenen. Je vitaliteit wordt aanzienlijk verhoogd. Je kunt steeds meer aan. Je zal merken dat je steeds minder afhankelijk wordt van voedsel, slaap, zuurstof, warmte en andere zaken die de opgelopen energietekorten moeten compenseren.

Onthechting

Pranayama helpt naast lichamelijke gezondheid en het voorbereiden op concentratie ook bij het bereiken van Pratyahara (onthechting). Doordat een leerling ergens aan gehecht is lukt het soms niet om zich te concentreren. Als niets helpt kan hij Pranayama beoefenen. Pranayama helpt Manas (het denken) en Buddhi (intellect) afstand te nemen van dat wat aandacht vraagt, concentratie wordt makkelijker bereikt.

Voorbeeld: Je bent in een situatie waar het allemaal warrig is in jou – wat doe je dan? Tot 10 tellen! Waarom? Omdat je je mentaal richt. De energieën in jouw wezen gaan gewoon langs die getalletjes. Je brengt ze allemaal terug naar iets. Dat is een Pranayama! Nou, dit is al het concentreren van de energie: Tellen Of, nog beter: Wil je harmonie aan tafel herstellen? Je hebt een moeilijk soort familie? Dan vraag je gewoon aan je dochtertje: “Wat is 144 gedeeld door 12?” Meteen stil. Meteen alles in harmonie.

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van dit artikel. Bron: Yoga Sutra’s van Patanjali volgens AjitaHeb je er iets aan gehad? Vind je het leuk om je ervaringen hierin te delen?  Heb je een aanvulling of een vraag? Ik lees het graag. Onderaan de pagina kan je reactie geven.

Namasté

Aan de slag!

Om praktisch te beginnen dan kun je jezelf inschrijven voor de drie gratis tips om je beter te focussen met Raja Yoga. Je krijgt hierin uitleg over de Asana ABC en je krijgt twee concentratieoefeningen. Alvast succes en veel plezier!

Kennismakingsgesprek!

Reserveer een vrijblijvend gesprek, hierin praten we over Yoga. Zijn we gelijkgestemd en heb je er zin in? Dan is inschrijving voor de training mogelijk.

Heb je veel gedachtes, to do lijstjes en blijf je maar door gaan?

Vraag hier drie GRATIS tips aan voor meer FOCUS met Raja Yoga.

Bedankt voor je aanmelding! Je ontvangt zo meteen de 1e tip