De Mudra’s

Aanwijzingen Mudra:

Om de essentie van een Mudra te kunnen ervaren, moet je ze eerst zelf beoefent hebben, je kunt ze echter niet beoefenen als je daaraan voorafgaand niet eerst Pranayama beoefent hebt, en dat kun je niet doen voordat je eerst Pratyahara geleerd hebt, en dat is alleen mogelijk als… Zo volgt eigenlijk de gehele Yoga wetenschap.

Betekenis Mudra:

Mudra betekent letterlijk: energiezegel. Het best kunnen de Mudra’s beschouwd worden als de knepen van het Yoga vak, het zijn er tien.

Streven:

  • Het doel van de beoefening van de Mudra’s is dus het bereiken van het allerhoogste, Brahman of God. Daartoe roept men de Kundalini op, die dankzij voldoende Sattva (harmonische energie) wakker gemaakt kan worden. Door gecontroleerd gebruik van Kundalini kunnen alle belemmeringen binnen jezelf opgeruimd worden. Kundalini is een krachtige opwaartse stroom vanuit Surya Bindu (zonnepoort) die kan ontstaan als Ida (shiva kanaal) en Pingala (shakti kanaal) met gelijke grootte doorstromen en zo Sushumna (derde energie kanaal) is gevormd.
  • Je bent pas klaar met de Mudra’s, wanneer je de Siddhi’s (paranormale gaven) verkregen hebt.

Voorbereiding:

  • Bij voorkeur comfortabel zittend op een kussen.
  • Voor succesvolle beoefening, doe een beroep op je ziel en offer het resultaat van je beoefening op aan het allerhoogste.
  • Omdat met causale energie gewerkt wordt en een goede verbinding met de hemel essentieel is voor succes, is het voor elke Mudra belangrijk zoveel mogelijk in Sattva te zijn, anders werkt de wens niet en is Sushumna niet (enigszins) open.
  • Het beoefenen van een Mudra heeft naast voldoende harmonie ook voldoende concentratie nodig. Begin ermee wanneer je tegen versmeltingsfase aan zit met het luisteren naar het Nadageluid.

Uitvoering :

  • De energiewerkingen worden met een WENS opgewekt, op gevoel, niet met mentale sturing! Hierdoor is er een werking op het causaal vlak, sneller en diepgaander.
  • Overzie het geheel, voel welke van de tien Mudra’s je nodig hebt (download de oefeningen), laat de Mudra vervolgens zijn werk doen.
  • In tegenstelling tot een gewone Pranayama oefening is de duur van een Mudra afhankelijk van je gevoel. Vind je dat je genoeg hebt gehad, dan stop je ermee, voel je dat het nog even kan, dan ga je verder. Een vuistregel daarbij is wel dat je evenveel oefent aan de ene kant als aan de andere kant.

Afronding:

Een hulpmiddel in deze yogaoefening zijn de andere oefeningen gegeven in de yogalessen.
Uiteraard zullen de lessen je hierin inspireren. Veel succes en plezier.