Zoals je nu functioneert, met je denken, met het gevoel van jezelf, zit je in de dualiteit. Nou, dat proberen we met meditatie op mentaal vlak te stoppen. Met contemplatie proberen we dat op intuïtief vlak te stoppen. De geest of het bewustzijn bestaat uit het kennen, de kenner en het gekende. Als er uiteindelijk alleen maar de kenner overblijft door het gewaar zijn van het “niets” dan is de dualiteit opgeheven. Vriend en vijand bestaat niet meer. De Klesha’s (bezoekingen) kunnen niet meer werken, en word je niet meer gepakt. Dan ben je niet meer bang. Word je rustig. En dat is dus de magie van Yoga. Je onttrekt je – dat is het transcenderen – aan de vormwereld/de illusie (Maya). En hoe meer je die dualiteit vermindert door beoefening van Yoga, tot in de stof – Asana -, hoe meer je voelt wat belangrijk is. Wat essentieel is in het leven. En je groei wordt daardoor versneld.

Waarneming

Kijk, als je in de dualiteit heen en weer blijft gaan, dan zet je niet veel zoden aan de dijk. Als we Sattva installeren met meditatie en contemplatie komen we in waarneming. Je bekijkt de zaak van bovenaf. Dus, naar openbaring. Waarheid is Sattva. Een waarneming van zo’n hoge kwaliteit dat we er zelfs Atman, ons Zelf door kunnen zien. Hiermee kom je in de causale laag. Het causale heeft geen enkele dualiteit in zich. Tenminste niet de dualiteit zoals wij het kennen in het denken. Opheffing van de dualiteit veroorzaakt opheffing van ons tijdsbesef, d.w.z. van bewustzijnsmomenten en de vergelijking daarvan onderling. Als je dan in je beoefening op dat punt bent aangekomen, dan verhinder je het ontstaan van de dualiteit, want de energie komt van de causale wereld. Dus je zit daar op de grens. 

Oorsprong

Men zegt in Yoga dat de dualiteit in ons komt via die grens: Candra Bindu (de maanpoort), de “holte die de oorsprong is van de Nadi’s (energiekanalen)”. Hier ontstaat ook de splitsing van Sushumna in Ida (kanaal waar vrouwelijke energie doorheen stroomt) en Pingala (kanaal waar mannelijke energie doorheen stroomt). De locatie is gemiddeld gezien 15 cm boven je kruin. Daarom hebben tovenaars een punthoed, want die Candra Bindu gaat steeds hoger naarmate je aura groter wordt. Dus, je herkent een grote tovenaar aan het feit dat’ie een grote punthoed heeft. Probeer het zelf maar! Voel met je duim en wijsvinger boven je kruin waar jou Candra Bindu zit. Je gedachtes zullen minder worden wanneer je hem te pakken hebt.

En de finale stopzetting van alles is dat je zelfs jezelf uitschakelt. Eigenlijk datgene wat bewust is van alles. Maar dat is eigenlijk je lagere zelf. Omdat dat gekleurd is door Karma. Er is een reflectie. Dat schakel je uit.

Tantrische weg

En nog steeds is 95% van de Yoga-beoefening in deze wereld gebaseerd op dat idee van de Vedanta. Zo de hemel in … hup! We kijken naar de waarnemer en hup … we zijn er meteen. Ze gebruiken de weg van Patanjali amper. De weg van Patanjali is dus een Tantrische weg. Het gebruikt de dualiteit. Zoals de Hatha Yoga Pradipika(Svatmarama Sarasvati) ook. Dat is typisch Tantrisch. Het accepteert dus de problematiek van de wereld, en maakt daar gewoon het beste van. De Vedanta zegt: je beleeft de eenheid en klaar. Het gevaar van verbeelding is zo groot. En dan heb ik het over de ziekte binnen de Yoga-wereld. Verbeelding. “Oh kijk, ik kan goed praten en filosoferen over de eenheid en zo (Advaita), en omdat ik het zo goed kan uitleggen, zou ik het moeten zijn”. Maar ze vergeten erbij dat ze eigenlijk steeds bezig zijn met denken.

Er is geen Atman

Dat het gedachten zijn, die heel mooi geconstrueerd zijn. En met gedachten kun je dus alles goedpraten. Dat is niet moeilijk. Maar beleven van de eenheid/beleven van Atman, dat heeft hij (Boeddha) dan aangehaald, want hij baalde van die gasten met de Vedanta. Hij zei: “Anatta, Anatta, Anatta” Ofwel Pali voor: Er is geen Atman, er is geen Atman, er is geen Atman. Oplossing om Atman te vinden, bedoelde hij, is gewoon niet met Atman bezig te zijn. Want zolang je ermee bezig bent, heb je verbeelding. Dus, daarmee, met die ene uitspraak, heeft hij de hele toenmalige wereld van Yoga van de kaart geveegd.

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van dit artikel.Bron:Yoga Sutra’s volgens Ajita. Heb je er iets aan gehad? Vind je het leuk om je ervaringen hierin te delen? Heb je een aanvulling of een vraag? Ik lees het graag. Onderaan de pagina kan je reactie geven.

Namasté

Aan de slag!

Om praktisch te beginnen dan kun je jezelf inschrijven voor de drie gratis tips om je beter te focussen met Raja Yoga. Je krijgt hierin uitleg over de Asana ABC en je krijgt twee concentratieoefeningen. Alvast succes en veel plezier!

Kennismakingsgesprek!

Zou je kennis met mij willen maken? Reserveereen vrijblijvend gesprek, hierin praten we over Yoga. Zijn we gelijkgestemd en heb je er zin in? Dan is inschrijving voor de training mogelijk.

Zie ook:6 tips en redenenom te beginnen met Raja Yoga

Heb je veel gedachtes, to do lijstjes en blijf je maar door gaan?

Vraag hier drie GRATIS tips aan voor meer FOCUS met Raja Yoga.

Bedankt voor je aanmelding! Je ontvangt zo meteen de 1e tip