5 minuten leestijd

Buddhi is Sanskriet voor intellect of de rede. Het is datgene in een mens dat zorgt voor weten. Krijg je een ingeving, zie je opeens het licht, voel je herkenning, een klik, daar zorgt Buddhi voor. Buddhi kiest steeds tussen goed en kwaad, waarheid en leugen, rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid, deugd en ondeugd. Het neemt beslissingen die verband houden met wat je hoort te doen in dit leven, je Dharma (roeping). Het geeft raad als een wijze vriend, het is de leider van ons wezen. In wezen analyseert het, onderscheidt het verschillen en komt het tot een conclusie.

Doel van Buddhi

Is als krachtig licht kennis te onthullen. Alle handelingen tijdens het waakbewustzijn worden met behulp van Buddhi verricht. Als Buddhi overrompeld wordt door onzuiverheden en onrust, dan is het verantwoordelijk voor het aantrekken van de vijf Klesha’s (bezoekingen), te weten onwetendheid, ego, gehechtheid, haat en angst voor de dood. Daardoor blijf je in Samsara (het rad van wedergeboorte) hangen en kom je gegarandeerd weer terug op aarde na je dood. Maar als je Buddhi in Sattva (harmonie) kunt krijgen, dan zul je alle problemen kunnen oplossen die er zijn.

Dit door beoefening van Samadhi (contemplatie) wordt het rustig en houdt het je energie niet meer zo vast, waardoor je bewustzijn zich kan bevrijden van de dualiteit en in Atman (het Zelf) kan blijven, totdat bevrijding optreedt. Dan ben je een Buddha, een ontwaakte.

De oorsprong van Buddhi

De toestand die we noemen het kosmisch bewustzijn van het Zelf of Mahatman, kortweg Mahat, is verantwoordelijk voor het ontstaan van Buddhi. Maar dat gebeurt pas wanneer Mahat een Rajas (uitzetting) conditie heeft.

De aard van Buddhi

Wat wij intellect noemen is een plaatselijk Rajas verschijnsel in Karana Sharira (het causale lichaam) en Sahasrara Cakra (kruin centrum). Het is een kortstondige flits met een expansie van energie, die sneller is dan de tijd. Waarschijnlijk zijn de lichtflitsen die waargenomen kunnen worden in de hersenen door Buddhi veroorzaakt. Zo’n lichtflits treedt op wanneer je een herkenning hebt of een klik voelt bij iets of iemand. Bijvoorbeeld als je iemand ontmoet die je lange tijd niet gezien hebt. Of als je eindelijk de oplossing vindt voor een probleem.

Het Buddhi verschijnsel is eigenlijk een razendsnel proces van scannen van de in Citta (geheugen) reeds aanwezige en eventueel nieuw aangeboden Samskara’s (indrukken). Wanneer bepaalde indrukken met elkaar dan overeenkomen, lees dat de energiepatronen in elkaar passen, is er een kortstondige en plaatselijke flits, veroorzaakt door de versterking van energie. Een gewoon mens merkt niet zoveel van het bovenstaande omdat hij vol onzuiverheden is. En als het optreedt is hij verbaasd en kan de ervaring niet plaatsen. Jammer, want dit verschijnsel is het begin van spiritualiteit.

De relaties van het intellect

Buddhi heeft een rechtstreekse relatie met Manas (verstand). Eigenlijk moet je Buddhi zien als de directeur, die steeds kan terug vallen op zijn secretaresse Manas. Elke beslissing geeft Buddhi door aan Manas, en van Manas krijgt hij Vritti’s (energiewervelingen van gedachten, ervaringen en emoties) door waarvan hij de essentie, de Samskara (indruk) gaat vergelijken met andere Samskara’s binnen Citta (het geheugen). Dus is er eveneens een rechtstreekse relatie met Citta. Dat is een tijdelijk Sattva verschijnsel in het causaal lichaam, waar je, in het begin heel kort, al je Samkara’s kunt raadplegen. De wijze waarop Buddhi terugvalt op zijn secretaresse Manas of zijn beslissingen aan Manas laat toekomen, is alleen mogelijk door toedoen van Ahamkara (het ego). Dat is ook een tijdelijk verschijnsel in het causaal lichaam, maar dan Tamas van aard, die in de plaats komt van Buddhi en Citta. Deze drie zijn inderdaad drie aspecten van een zelfde energie. Ofwel werkt Buddhi, ofwel Citta, ofwel Ahamkara. Maar ze werken zodanig snel op elkaar volgend dat het dikwijls lijkt alsof ze naast elkaar bestaan.

Buddhi – de functie van het intellect – helemaal in harmonie krijgen.

Maar dat betekent niet dat je helemaal controle hebt over het causaal lichaam waar Buddhi opereert. Want je moet ook nog Ahamkara en Citta helemaal in harmonie hebben. En daar zit het werk dat gedaan moet worden door de Bodhisattva om Boeddha te worden. Dus, Buddhi is de eerste aan de beurt, en daarna pas Ahamkara en Citta? Het is de makkelijkste, omdat je toch overheerst wordt door Tamas (inkrimping), en dus vanzelfsprekend dat je hiermee inzet. Dat maakt het causaal lichaam open. En dan kun je afwerken.

Een Boeddha is de hoogste status (ongeveer) die we kunnen benoemen.

Dat wij als mensen kunnen bereiken. Eigenlijk zijn er nog hogere, maar laten we het gewoon praktisch houden. Je hebt Boeddha, je hebt Chohan, je hebt Maha Chohan. Dat is nog verder. En voordat je Boeddha bent, heb je Bodhisattva. Jezus was een Bodhisattva. Die had Zijn Buddhi in Sattva gekregen. Dat betekent dat hij volledige beheersing over zijn Buddhi had gekregen. Maar lullig – had ’ie wat jaren extra gekregen – dan was’ie waarschijnlijk ook een Boeddha geworden. Hij heeft alle kenmerken – als je dat bestudeert/de Bijbel naast de Yoga Sutra’s zet – van een Bodhisattva gehad. Maar niet van een Boeddha. En wat doet Hij nu? Nu probeert Hij gewoon datgene wat hij gedaan heeft de vorige keer goed te maken. En Boeddha zelf, die nog steeds leeft, maar niet meer in een vaste vorm, probeert ook verder te gaan, naar de Bevrijding toe. Maar dat is ietsje langere arbeid dan het stuk naar Boeddhaschap. En wanneer komt er weer zo iemand op deze aarde? Nou, jij bent er toch? Dat is allemaal niet zo belangrijk. Wat belangrijk is, is dat jij begrijpt. En dat jij doorgeeft. En dat zoveel mogelijk mensen Boeddha worden. En we zitten nu in het Tijdperk van de Duizend Boeddha’s.

Kijken naar Buddhi

Naar je gedachten kijken, is al functioneren op Buddhi-niveau. Maar kijken naar wat Buddhi in gang zet, dat is nog leuker. Dus, je eigen blijheid/vreugde observeren (waardoor hij zou ontstaan, wat de achtergrond is van jouw vreugde), is net alsof je niet meer in je lichaam zit/je niet meer in je normale doen bent. Kun je dan nog tevreden zijn/blij zijn? Nee. Wat maakt dat toekijken dan interessant? Als je naar blijheid kijkt, zit je in Atman.

Tot en met dit moment is alles uitgelegd/is alles te volgen, mentaal.

Maar “hij die denkt”, “Hem” dus, wordt nu verzocht om zichzelf uit te schakelen. Nu is de grens bereikt. Stop! Om verder te gaan, is uitschakeling van het zelf nodig. Eigenlijk lagere zelf. Of werking van Buddhi-Ahamkara. Snap je dit een beetje? Het Geziene heeft plotseling geen enkele nut meer. Want je bent klaar. Het Geziene heeft jou geholpen/heeft zijn doel gediend. Je bent er. Dus, wat is nog interessant in het Geziene? Niks meer. En dat is dus de werkelijke onthechting. Opperste onthechting. Kom je dan tot Atman? Je bent Atman

Er verandert niks verder hoor!

Alleen ben jij de baas geworden over de werking van jouw wezen. En als jij niet wil dat al die schommelingen optreden vanuit jouw Atman, dan gebeurt het niet meer. Bij gewone mensen gebeurt dat automatisch. Ongecontroleerd. En Atman gaat naar Buddhi toe, en naar Ahamkara, en Ahamkara naar Manas, en dat blijft maar aan de gang. En daardoor komt alle ellende over jou. De waarneming bestaat nog, maar zonder object. Dat is dus wat je probeert te doen als nieuw startpunt. Om opnieuw de baas te worden over jouw wezen, moet je je installeren in dat Zelf. En op een gegeven moment zo goed zijn erin dat je dat kunt aanzetten en uitzetten. Dat de pootjes uit Atman komen, naar Ahamkara, Buddhi, Citta enz, maar dat jij naar believen die pootjes kunt terugtrekken. En kunt zeggen: “Nou, nu zit ik weer in mijn Zelf. Al die werkingen zijn gestopt”. En dan zit je weer in je harmonie. Dan herstel je alles. En dan kun je bijvoorbeeld naar believen naar kosmisch bewustzijn toe gaan, of naar de uitwerking op persoonlijkheidsvlak, of versmelting met het Goddelijke beogen. Dat zijn de activiteiten/de dingen die jou nog interesseren. Dan zit je in kennen. Dan ben je kennen. Snap je? Dat betekent dat je de potentie van kennen hebt.

 

Hiermee zijn we aan het einde gekomen van dit artikel. Bron: Wetenschap van de ziel. Heb je er iets aan gehad? Vind je het leuk om je ervaringen hierin te delen?  Heb je een aanvulling of een vraag? Ik lees het graag. Onderaan de pagina kan je reactie geven.

Namasté

Aan de slag!

Om praktisch te beginnen dan kun je jezelf inschrijven voor de drie gratis tips om je beter te focussen met Raja Yoga. Je krijgt hierin uitleg over de Asana ABC en je krijgt twee concentratieoefeningen. Alvast succes en veel plezier!

Kennismakingsgesprek!

Reserveer een vrijblijvend gesprek, hierin praten we over Yoga. Zijn we gelijkgestemd en heb je er zin in? Dan is inschrijving voor de training mogelijk.

Heb je veel gedachtes, to do lijstjes en blijf je maar door gaan?

Vraag hier drie GRATIS tips aan voor meer FOCUS met Raja Yoga.

Bedankt voor je aanmelding! Je ontvangt zo meteen de 1e tip